הודעת פתיחה


ברוכים הבאים לבלוג שלי,

מטרתו של בלוג זה היא לשתף אתכם בתובנות שרכשתי במהלך החיים בתחומים שונים. תובנות בנושא החיים שיפורם ושיפורו של העולם.
רוב המאמרים כתובים במבנה של תהליך לוגי. כלומר תהליך בו כל שלב מוביל לשלב הבא, ובצורה זו הוא מוביל את הקורא להבין את אותה התובנה שגיליתי.
אציין מראש שרכישת התובנות המוכלות במאמרים דורשת קריאה סבלנית וחשיבה רבה.
חלק מהמאמרים יופיעו בספר שאני מתכוון לכתוב בעתיד, לכן אשמח לקבל מכם שאלות והערות בונות שיסייעו לי לשפר את המאמרים, להפוך אותם לקריאים ומובנים יותר וכמובן, אם לדעתכם טעיתי במשהו, אשמח לשמוע.

אני מאחל לכם קריאה מהנה, מעניינת ומרחיבת אופקים...

יום שבת, 3 ביולי 2021

שאלת הרצון החופשי 3: האם יש כזה דבר רצון חופשי?


האם יש כזה דבר רצון חופשי?:


אחד המכשולים בדרך למענה על השאלה "האם לאדם רצון חופשי?" הוא שתחת המושג "רצון חופשי" מערבבים מספר הגדרות שונות, ובהתאם לכך בפועל נשאלות מספר שאלות שונות.


אחת הוריאציות לשאלה, שהיא בעלת אופי יותר "פסיכולוגי" היא למעשה השאלה: האם הבחירות של האדם הינן רצוניות או לא רצוניות (אוטומטיות). בשאלה זו הרצון החופשי מוגדר כפעולה רצונית.
בשאלה זו עסקתי במאמר קודם, "מהו רצון", בו הבחנתי בין פעולות שקראתי להן רצוניות, לבין פעולות שהן למעשה בלתי רצוניות, כמו תשוקות, דחפים, צרכים וכיוצא בזה.

וריאציה אחרת של השאלה, שהיא בעלת אופי יותר "פילוסופי", מנסחת את מושג הרצון החופשי פחות או יותר כך:
על מנת שרצון יהיה חופשי עליו להיות בלתי תלוי בדבר. אם יש סיבה שגרמה לרצון, הרי שאינו חופשי.

במילים אחרות, אם הרצון האנושי הוא דטרמיניסטי, הרי שאינו חופשי.

 

אני טוען שהשאלה הזו היא בעצם שאלה שגויה, כיוון שההגדרה שלה של רצון חופשי מכילה סתירה עצמית.


נניח שיש לנו מים, קפה ומיץ ממותק. נניח שהיה קיים לאדם רצון חופשי שאינו תלוי בדבר. על סמך מה רצון זה היה בוחר מה לשתות? האם הוא היה בוחר את הטעים ביותר, את הבריא ביותר, או אולי הוא בכלל היה בוחר באקראי?

בכל מקרה, על מנת שתתבצע בחירה, חייב להיות עקרון שינחה אותה.

קיומו של עקרון זה סותר את הרעיון של רצון או בחירה שאינם תלויים בדבר, היות והם תלויים בעיקרון המדובר.


לכן רצון או בחירה שאינם תלויים בדבר אינם יכולים להתקיים אפילו לא בתיאוריה.

כמו כל תופעה אחרת, גם הרצון הוא תופעה שקדמה לה סיבה. על כן רצון הוא תמיד דטרמיניסטי.

(דרך אגב, על מנת למנוע בלבלול, חשוב לי לציין שבמאמר זה אני משתמש במילה "דטרמינסטי" בצורה מאוד ספציפית. אני משתמש בה כדי לתאר כל תופעה שנוצרה בשל סיבה מקדימה)

בוא ניתן דוגמא מוחשית. במאמר "מהו רצון" הצגתי לכם ניסוי פשוט בו התבקשתם להזיז את היד ימינה ושמאלה. אני כיניתי את הזזת היד "פעולה רצונית". אך זה שהפעולה הינה רצונית, אינו אומר שהיא נוצרה מתוך האין. קדמו לה סיבות שהביאו להתרחשותה.
למשל, במקרה של הזזת היד, הסיבות שהביאו לפעולה הרצונית יכלו להיות הבקשה שלי מכם להזיז את היד, בשילוב הסקרנות שלכם לראות מה יקרה.


גרסה נוספת לשאלה, גם היא בעלת אופי פילוסופי, שואלת האם הבחירות שלנו קבועות מראש?
כלומר, בהינתן כל המידע שקדם לבחירה, האם ניתן היה תיאורטית לחזות את הבחירה מראש? ההנחה היא שאם ניתן לחזות בחירה מראש מכאן שהיא נקבעה מראש, ואם היא נקבעה מראש הרי שאיננה חופשיות.


באופן כללי התשובה היא כן. ניתן היה תיאורטית לחזות את הבחירות שלנו מראש, היות וכפי שהראיתי קודם, רצון הוא דבר דטרמיניסטי, כלומר הוא נקבע על ידי סיבה שקדמה לו. לו ידענו את הסיבה הזו, ניתן היה באופן תיאורטי לחזות מראש את תוצאות הבחירה.


למעשה, בהנחה שהמסקנות שהצגתי נכונות, כל הבחירות שלנו כבר נקבעו מראש ברגע שנוצר היקום.

טענת נגד המגיעה מעולם תורת הקוונטים, טוענת שבבסיס הקיום קיימת אקראיות טהורה, ולכן ההשפעה של מצב היקום ברגע אחד על הרגע הבא איננה מוחלטת.


חשוב לציין שגם אם אכן קיימת אקראיות בבסיס הקיום, השפעתה על העתיד היא לכל היותר חלקית. אם הכל היה אקראי לחלוטין לא היינו יכולים לנבא כלום. אפילו לא שהשמש תזרח מחר בבוקר.
אז אם נרצה לדייק נוכל לומר לומר שבמידה רבה הבחירות שלנו קבועות מראש ובמידת מה משתנות באקראי.

בכל מקרה הבחירות שלנו אינן נקבעות באופן "חופשי". או שהן נכפות על ידי חוקים סיבתיים, או שהן נכפות על ידי אקראיות.


יתכן וחלק מכם ישאלו עצמם: "אם הכל קבוע מראש, למה להתאמץ ולנסות להשפיע על העתיד?"
למשל, אם קבוע מראש אם הדיאטה שאני עושה תצליח או לא, למה לי להתאמץ ולנסות לגרום לה להצליח?
הרי אם היא תצליח היא תצליח גם מבלי שאתאמץ, ואם היא לא תצליח, גם אם אתאמץ זה לא יעזור.


התשובה לכך היא יחסית פשוטה, אך בו זמנית מצאתי אותה מאוד לא אינטואיטיבית וקשה להפנמה. אנסה להסביר אותה, אך בין אם תבינו את התשובה או שתישארו מבולבלים, חשוב לי לומר, לכל מי שתהה האם יש טעם להתאמץ ולנסות להשפיע על העתיד, את הדברים הבאים:

תמשיכו לבחור ותמשיכו לעשות מאמץ ליצור את העתיד שאתם מעוניינים בו. אם תעשו זאת העתיד הזה עשוי להיווצר, אם לא תעשו זאת הוא לא ייווצר.

כעת להסבר.
אנחנו מורגלים לחשוב על רצון, על בחירה, על מאמץ כעל דברים שאנו עושים מתוך עצמנו, באופן בלתי תלוי.
לכן הרעיון שהכל קבוע מראש גורם לנו לחשוב שאותם דברים שחשבנו עד כה לבלתי תלויים הם בעצם חסרי השפעה על העתיד.
למשל, אנו עשויים לחשוב שהמאמץ שאנו עושים כדי להתמיד בדיאטה הוא חסר השפעה על תוצאותיה, היות ותוצאות אלו נקבעו מראש.
אבל רצון, בחירה ומאמץ, אינם דברים בלתי תלויים. גם הם נקבעים על ידי נסיבות קודמות.
אם בחרתם להתאמץ לעשות דיאטה, זה בגלל שמראש נקבע שאתם תתאמצו לעשות דיאטה.
אם לא בחרתם להתאמץ לעשות דיאטה, זה בגלל שמראש נקבע שלא תתאמצו לעשות זאת.

אם תתאמצו לעשות דיאטה קרוב לוודאי שתגלו שנקבע מראש שהצלחתם לרדת במשקל.
אם לא תתאמצו לעשות דיאטה, קרוב לוודאי שתגלו שנקבע מראש שלא הצלחתם לרדת במשקל.


לסיכום,

רצון שאינו תלוי בדבר אינו קיים כי איננו אפשרי אפילו ברמה התיאורטית.
עם זאת, למרות שהן נקבעות מראש, הבחירות שלנו קובעות את העתיד שלנו.

באופן זה, למרות שלא קיימת בחירה שהיא חופשית מנסיבות קודמות, האופן בו בנויה הנפש האנושית מיצר אשליה המאפשרת לנו להתנסות בבחירה שכזאת.


Photos credits: Abstract vector created by macrovector_official - www.freepik.com Background vector created by macrovector - www.freepik.com People vector created by macrovector - www.freepik.com


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח לענות לשאלות ענייניות לגבי הדברים שכתבתי, וכן מאוד אשמח לקבל נקודות מבט בונות והערות עליהם, על מנת שאוכל להרחיב את נקודות המבט שלי.