הודעת פתיחה


ברוכים הבאים לבלוג שלי,

מטרתו של בלוג זה היא לשתף אתכם בתובנות שרכשתי במהלך החיים בתחומים שונים. תובנות בנושא החיים שיפורם ושיפורו של העולם.
רוב המאמרים כתובים במבנה של תהליך לוגי. כלומר תהליך בו כל שלב מוביל לשלב הבא, ובצורה זו הוא מוביל את הקורא להבין את אותה התובנה שגיליתי.
אציין מראש שרכישת התובנות המוכלות במאמרים דורשת קריאה סבלנית וחשיבה רבה.
חלק מהמאמרים יופיעו בספר שאני מתכוון לכתוב בעתיד, לכן אשמח לקבל מכם שאלות והערות בונות שיסייעו לי לשפר את המאמרים, להפוך אותם לקריאים ומובנים יותר וכמובן, אם לדעתכם טעיתי במשהו, אשמח לשמוע.

אני מאחל לכם קריאה מהנה, מעניינת ומרחיבת אופקים...

יום שישי, 26 בדצמבר 1980

מהי התודעה?


כפי שיכולנו לראות במאמר "מהי הוכחה", על מנת להבין לעומק מהו מדע אמיתי ומהו מהותו של התהליך המדעי, יש צורך להבין מספר נושאים שלכאורה עשויים להראות שאינם קשורים לתחום המדע. חלק מהותי מנושאים אלו קשור לתחום המודעות העצמית. כלומר להבנה מי אנחנו וכיצד אנו מתפקדים. הסיבה לכך, כפי שהוסבר במאמר העוסק בתכונותיו של המדען, היא "שכלי העזר העיקרי עימו לומד המדען את המציאות, במטרה להגיע לאמת, הינו הוא עצמו."

על מנת להבין טוב יותר את מהות המציאות שאנו חוקרים בתהליך המדעי ואת היחס שלנו אליה, אני מוצא לצורך להסביר בצורה מפורטת יותר "תופעה" מרכזית של המציאות והיא התודעה. במאמר "מהי הוכחה" כיניתי תכונה זו בשם "החווה", וזאת על מנת להמנע משימוש במושג קיים שמקושרות אליו מגוון תכונות שונות. בשימוש הרגיל, למילה תודעה מייחסים תופעות כגון תפישה, הכרה, אינטליגנציה, חשיבה קוגניטיבית וכדומה. במאמר זה אסביר למה אני מתכוון כשאני משתמש במונח "תודעה" על מנת שבמאמרים הבאים ניתן יהיה לייחס למילה זו את המשמעות המתאימה.

כפי שראינו במאמר "מהי הוכחה" בחלק העוסק בשאלה מי אני, אנו מורכבים משלושה חלקים עיקריים. 

גוף – הגוף הפיסי שלנו מכיל את איברי החושים. איברים אלו מאפשרים לנו לבוא במגע עם המציאות       החיצונית, כלומר הפיסית, ולהעביר לנו מידע לגביה. מידע המתורגם לחוויה נפשית
נפש – הנפש היא החלק המרכיב את תפישת המציאות שלנו. היא מורכבת מתחושות רגשות ומחשבות. הנפש איננה החושים. למשל, הדחפים החשמליים שמשדרת העין למוח אינם חווית התמונה והצבע שאנו חווים. על כך יורחב בפרק "אבחנה בין המציאות הפנימית והחיצונית.
תודעה

התודעה, או "החווה", הינה היכולת לחוות חוויה. ניתן לדמות את התודעה למסך קולנוע. על מסך הקולנוע ניתן להקרין כל סרט שהוא, אך המסך עצמו תמיד נשאר אותו הדבר. בדיוק באותה צורה התודעה יכולה לחוות את כל התחושות המחשבות או הרגשות האפשריים, אך היא תישאר ללא שינוי. ניתן לתאר את התודעה כ"כלום" שהוא "הכל". כי היא כמו לוח חלק שאינו מכיל כלום אך שניתן לצייר עליו הכל.

התודעה נמצאת שם כל הזמן. כאשר אנו מאבדים הכרה, למשל כשאנו נמצאים בשינה עמוקה, התודעה אינה נעלמת. היא פשוט ריקה. היא לא חווה שום חוויה. ברגע שאנו חווים שוב חוויה, בין אם התחלנו לחלום או שהתעוררנו, זה כיוון שהתודעה הריקה החלה להתמלא בתוכן. תוכן שלו אנו קוראים "הנפש".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח לענות לשאלות ענייניות לגבי הדברים שכתבתי, וכן מאוד אשמח לקבל נקודות מבט בונות והערות עליהם, על מנת שאוכל להרחיב את נקודות המבט שלי.